De Nederlandse reisorganisatie Sunweb van oprichter en eigenaar Joost Romeijn wordt overgenomen door het Scandinavisch-Duitse investeringsbedrijf Triton, zo werd deze week bekend.
Hoeveel geld er is gemoeid met de overname is niet bekend, maar zeker is dat Romeijn verder gaat stijgen in de Quote 500, waar hij nu al ergens halverwege in staat.
Het Sunweb-concern biedt onder meerdere merknamen reizen aan. In Nederland behalve onder de naam Sunweb zelf ook onder meer via de merknamen GOGO, Beachmasters, Bizztravel, Jiba, Sudtours en Primavera Reizen. Het bedrijf van Romeijn is ook actief in België, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden en Groot-Brittannië.
Wintersportreizen voor studenten
Joost Romeijn begon begin jaren 90 met het aanbieden reizen buiten de grote traditionele reisbureaus om. Tegen de Volkskrant vertelde hij dat hij min of meer bij toeval in de reiswereld belandde toen hij was vastgelopen met zijn studie economie aan de Erasmusuniversiteit.
“In mijn vrije tijd werkte ik als reisleider. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben voor mezelf begonnen, gewoon op mijn studentenkamer. Ik besloot me te concentreren op wintersportreizen voor studenten.”
In eerste instantie verspreidde hij gewoon een folder van het skigebied zelf met een Nederlands inlegvelletje erin, zei hij vorig jaar tegen Sprout. Het ging Romeijn daarbij meer om het ondernemen, dan dat hij nou per se zo verzot was op het product reizen. "Wij zijn eigenlijk een marketing- en IT-bedrijf. Het product is dan toevallig reizen, maar het had ook net zo goed iets anders kunnen zijn."
De kracht van online
Toen Romeijn begon, bestond internet nog nauwelijks, maar halverwege de jaren 90 zag hij veel eerder dan andere reisorganisaties de potentie van het online aanbieden van vakanties.
"Internet zou ons medium worden, ons distributiekanaal", vertelde hij tegen Emerce over die periode. "Uiteindelijk waren we de reisorganisatie die als eerste online zijn aanbod goed kon tonen en die ook de boekingen kon verwerken. Met name die eerste jaren zijn we heel hard gegroeid."
Volgens Romeijn kwam dat vooral omdat de traditionele touroperators met een dilemma zaten toen internet opkwam als massamedium. "Ze wilden hun reisbureaus niet kwijt, en konden daarom niet veel via internet doen. Wij hadden daar geen last van. En de klant ook niet. Die wilde namelijk wel online boeken", zegt hij tegen de Volkskrant.
Romeijn wist zo online een enorme voorsprong op te bouwen en het ook voor starters moeilijk te maken de concurrentie aan te gaan vanwege het snel groeiende volume van zijn aanbod. Zo werd hij in korte tijd een grote naam in de reiswereld en trad hij toe tot de Quote 500, de lijst van rijkste Nederlanders.
Door een reeks overnames heeft Sunweb negen verschillende merken en kantoren in acht verschillende Europese landen. Het concern van Romeijn biedt vakanties aan naar vijftien landen binnen en buiten Europa.
Romeijn zette Sunweb vorig jaar al in de etalage. "Ik heb geen haast, maar wel wil ik mijn bedrijf een keer verkopen. Ik ga zeker niet door tot mijn 65e en mijn kinderen zetten de zaak niet voort", zei hij toen.
Sponsor Tom Dumoulin
Hij is met Sunweb ook sponsor van de succesvolle wielerploeg van Tom Dumoulin. In mei van dit jaar verlengde Sunweb nog het contract met de ploeg.
Tom Dumoulin won in 2017 als eerste Nederlandse man ooit de Giro d'Italia en werd in 2018 zowel tweede in de Giro als in de Tour. "Dit is voor ons gewoon een goede investering", zei Romeijn over de contractverlenging.
Sunweb behaalt jaarlijks een omzet van zo'n 600 miljoen euro en bedient ongeveer een miljoen klanten per jaar. Na de verkoop aan Triton blijft Romeijn nog wel minderheidsaandeelhouder.